Тя има повече от 130 хил. последователи в Инстаграм, където публикува снимки на приключенията си по света. Гримът ѝ винаги е безупречен, дрехите ѝ изглеждат направо като от модния подиум. Тя пее, танцува и е модел и нищо от това не е истинско. Rozy е южнокорейски виртуален инфлуенсър, дигитално създаден човек, толкова реалистичен, че често се бърка, че е от плът и кръв.
Истински човек ли си? Изкуствен интелект ли си? Или робот? - пита един от феновете ѝ в Инстаграм.
Според базираната в Сеул компания, която я е създала, Rozy е комбинация и от трите и се колебае между истинския и виртуалния свят.
Тя може да прави всичко, което хората не могат...в най-човешката си форма. - казват Studio X на уебсайта си.
Това включва докарване на приходи за компанията в мултимилионния .рекламен и развлекателен свят.
От пускането си през 2020 г. Rozy е сключила сделки с марки и е спечелила спонсорства, показвала се е на модния подиум във виртуални модни шоута и дори има два сингъла.
И не е сама. Индустрията за виртуални хора разцъфва с цяла нова икономика, в която инфлуенсърите на бъдещето никога не стареят, нямат скандали и са дигитално безупречни, предизвиквайки тревога сред някои хора в страна, вече обсебена с недостижими стандарти за красота.
Как виртуалните инфлуенсъри работят?
CGI технологията зад Rozy не е нова. Тя е широко използвана в днешната развлекателна индустрия, където се използват нечовешки герои във филми, компютърни игри и музикални видеа. Но отскоро се използва, за да създава инфлуенсъри.
Понякога Sidus Studio X създават изображение на Rozy от главата до петите с тази технология, метод, който работи добре за снимките ѝ в Инстаграм. Друг път, когато например е модел за дрехи, наслагват главата ѝ върху тялото на човешки модел.
Южнокорейската търговска марка Lotte Home Shopping създаде виртуалния си инфлуенсър Lucy, която има 78 хил. последователи в Инстаграм, със софтуер, обикновено използван за видеоигри.
Подобно на двойниците им в истинския живот, виртуалните инфлуенсъри изграждат база от последователи, където те споделят снимки от "живота" си и комуникират с феновете си. Акаунтът на Rozy показва как тя пътува до Сингапур и се наслаждава на чаша вино на покрива, докато феновете ѝ ѝ правят комплименти за тоалетите ѝ.
За по-старите поколения може и да е странно да комуникираш с изкуствен човек, но експертите казват, че виртуалните инфлуенсъри са стигнали до по-младите корейци - дигитални туземци, които прекарват голяма част от живота си онлайн.
Lee Na-kyoung, 23-годишна, която живее в Инчон, започва да следва Rozy преди 2 години, като си мисли, че е истински човек.
Rozy я последва обратно, понякога коментира постовете ѝ и виртуално приятелство разцъфва, такова, което оцелява дори след като Lee разбира истината.
Общувахме като приятели и ми беше комфортно с нея, така че не мисля за нея като за изкуствен интелект, а за истински приятел. - споделя тя.
Обичам съдържанието на Rozy. Толкова е красива, че не мога да повярвам, че е изкуствен интелект.
Печеливш бизнес
Социалните медии не само дават възможност на виртуалните инфлуенсъри само защото градят фенбаза. Всъщност там се въртят парите.
Например Инстаграмът на Rozy е пълен със спонсорирано съдържание, в което тя рекламира грижа за кожата и модни продукти.
Много големи компании в Корея искат да ползват Rozy като модел. Тази година очакваме да достигнем до 2 млрд. вона печалба само с Rozy. - казва Baik Seung-yup, изпълнителният директор на Sidus Studio X
Той добавя, че колкото по-популярна става тя, компанията има повече спонсорства от луксозни марки като Chanel и Hermes, както и от списания и други медийни компании. Рекламите сега се появяват по телевизията и дори в офлайн места като билборди и автобуси.
Lotte очакват подобни приходи тази година от Lucy, която е донесла оферти от финансови и строителни компании, според Lee Bo-hyun, директор на медийния бизнес отдел на Lotte Home Shopping.
Моделите са много търсени, защото помагат на марките да достигнат до по-младите потребители, казват експерти. Клиентите на Rozy включват фирма за застраховка и банка - компании, които обикновено се мислят за старомодни.
Но казват, че имиджът им е станал много млад, след като са работили с Rozy. - казва Baik
Също помага, че за разлика от истинските, новите звезди нямат много изисквания.
Отнема на Lotte и Sidus Studio X около няколко часа и няколко дена да създадат имиджа на звездите си и от 2 дена до няколко седмици за снимане на реклама. Това е далеч по-малко време и труд от този, който се изисква за реклама с истински хора, където може да отнеме седмици или месеци за локация или подготвяне на светлини, коса и грим, стайлинг, кетъринг и редактиране на продукцията.
И вероятно най-важното - виртуалните инфлуенсъри никога не стареят, не се уморяват и не предизвикват скандали.
Lotte избират виртуален инфлуенсър, когато обмислят как да увеличат водещите в шоуто си. Lotte Home Shopping наемат хора да рекламират продукти по телевизията, но те "струват доста" и "има промени, когато остареят", казва Lee. Така че измислили Lucy, която "завинаги е на 29 години".
Lucy не е ограничена от времето или пространството. Може да се появява навсякъде и няма морални проблеми
Въпрос за красотата
Южна Корея не е единственото място, приело виртуалните инфлуенсъри.
Сред най-известните такива по света са: Lil Miquela, създадена от съоснователите на американски старт-ъп, рекламирала марки като Calvin Klein и Prada и имаща повече от 3 млн. последователи в Инстаграм, Lu от Magalu, създадена от бразилска търговска компания, с близо 6 млн. последователи в Инстаграм, и FNMeka, рапър, създаден от музикалната компания Factory New, с повече от 10 млн. последователи в TikTok..
Но има една голяма разлика, отбелязва Lee Eun-hee - професор във факултета по Потребителски науки в университет Inha: виртуалните инфлуенсъри в другите страни се опитват да покажат разнообразие от етноси и стандарти за красота.
Виртуалните хора навсякъде имат уникалност, докато тези в Корея винаги са направени красиви, което отразява ценностите на всяка страна.
И в Южна Корея, често наричана "столицата на пластичната хирургия в света" заради разцъфващата 10,7 милиардна индустрия, има притеснения, че виртуалните инфлуенсъри могат да увеличат нереалистичните стандарти за красота.
По-младите корейци започват да се възпротивяват срещу тези идеали през последните години, например с движението от 2018 г. - "да избягаш от корсета".
Но идеята за това какво се смята за красиво от повече хора в страната остава ограничена - за жените това обикновено означава дребна фигура с големи очи, малко лице и бледа, чиста кожа.
Тези черти имат и повечето от виртуалните инфлуенсъри в страната - Lucy има перфектна кожа, дълга лъскава коса, деликатна челюст и прав нос. Rozy има пълни устни, дълги крака и плосък стомах, който се показва под къси блузи.
Истинските жени искат да станат като тях и мъжете искат да се срещат с хора със същия вид. - казва Lee Eun-hee, която предупреждава, че може да доведе до нарастването на търсенето на пластични хирурзи и козметични продукти сред жените.
Създателите на Rozy и Lucy отричат тези критики. Lee Bo-hyun от Lotte казва, че са опитали да направят Lucy "повече от красиво лице", като са създали история и характер. Тя е учила индустриален дизайн и създава дизайни на коли. Публикува за работата и интересите си като например любовта ѝ към животните и кимбапа. Така тя се "стреми да има положително влияние в обществото".
Тя дава послание към публиката да прави каквото иска според вярванията си.
Baik от Sidus Studio X казва, че "Rozy не е просто красива", а фирмата целенасочено се е опитала да я създаде уникална и далеч от традиционните корейски норми, като посочва луничките на бузите ѝ и широките ѝ очи.
Rozy показва на хората важността на вътрешната увереност. Има други виртуални хора, които са толкова красиви, но аз създадох Rozy, за да покажа, че пак можете да бъдете красиви (дори и без лице, което обикновено се счита за привлекателно).
"Дигитално затъмнение"
Притесненията отиват извън корейските стандарти за красота. Навсякъде в света е под дебат етиката на маркетинговите продукти към потребителите, които не осъзнават, че моделите не са хора, както и риска от културно присвояване, когато се създават инфлуенсъри от други етноси.
Facebook и Meta, където има повече от 200 виртуални инфлуенсъри, познават рисковете.
Както всяка разрушителна технология, синтетичните медии имат потенциал както за полза, така и за вреда. Въпросите, свързани с представянето, културното присвояване и свободата на изразяване, вече предизвикват нарастваща загриженост. - написа компанията в пост.
За да помогне на брандовете да се справят с етичните затруднения на тази нововъзникваща среда и да избегнат потенциални опасности, Meta работи с партньори за разработване на етична рамка, която да ръководи използването на виртуални инфлуенсъри.
Едно нещо става ясно - индустрията ще остане, като се има предвид нарастващия интерес към дигиталния свят - от метавселена и технологии за виртуална реалност до виртуални валути.
Lotte се надява Lucy да премине от рекламиране към развлечение, като може да се появи в драма. Фирмата също работи върху виртуален човек, който ще се хареса на купувачите в 40-те и 60-те си години.
И Sidus Studio X имат големи амбиции - Rozy пуска собствена козметична марка, както и NFT, и фирмата се надява да създаде виртуално трио, което да превземе музикалните класации.
Baik посочва, че така или иначе повечето фенове не срещат истинските знаменитости лично и само ги гледат на екрана:
Няма голяма ралика между виртуалните хора и истинските знаменитости.
Искаме да променим мисленето на хората относно виртуалните хора. Не вземаме професиите на хората, вместо това правим неща, които хората не могат, като работа 24 часа или създаването на уникално съдържание като ходене по небето.
Източник: CNN
댓글